Kešu orechy a ich účinky. Maslo možno konzumovať denne

Paradoxne sa dnes nepozrieme na problematiku zeleniny ani ovocia. Priblížime si obľúbené kešu orechy. Ako rastú kešu orechy? Odpoveďou na túto otázku je práve nadpis. Kešu sa získava zo stromu obličkovca západného, na ktorom vyrastajú plody nazývané aj kešu jabĺčka. Mnohí by mohli odporovať, pretože plod obličkovca vyzerá skôr ako paprika, než jablko. Avšak, vo vnútri tohto plodu kešu nenájdeme. To sa nachádza na jeho konci a ide o semená stromu. Väčšina obľúbených kešu orieškov pochádza z Indie a Vietnamu. To však nie je až tak úplne pravda. V týchto krajinách sa kešu iba spracováva, ale väčšina produkcie pochádza z Ghany a Pobrežia slonoviny.

Lúpané kešu orechy

Sú kešu orechy zdravé?

O tomto druhu orechov koluje veľa pozitív, a to od zdravého srdca, cez silné kosti až po krásu a chudnutie. Dobrou správou je, že nejde len o fámy a mýty, ale o podložené fakty. Kešu orechy teda naozaj majú mnoho blahodarných účinkov. Obsahujú totiž veľa vitamínov, minerálov a majú aj skvelý podiel makroživín.

Ak vezmeme do úvahy klasické stogramové balenie, tak kešu oriešky obsahujú 43,8 g tukov, 30,2 g sacharidov, 3,3 g vlákniny a 18,2 g bielkovín. Ich energetická hodnota je 553 kilokalórií a pýšia sa aj nízkym glykemickým indexom.

Čo obsahujú kešu orechy?

Začnime makroživinami. Mnohých ľudí hneď odradí ich vyšší podiel tukov. Obávať sa však nemusíte, veľkú väčšinu z ich tvoria práve nenasýtené mastné kyseliny, ktoré pozitívne ovplyvňujú hladinu cholesterolu v krvi. Navyše sú kešu oriešky bohaté na bielkoviny a vlákninu.

Z hľadiska minerálov v nich nájdeme veľmi bohaté zastúpenie všetkého potrebného – selén, zinok, mangán, železo, fosfor, horčík, vápnik aj draslík. Podobne to platí aj o vitamínoch. Avšak tie vo veľkom množstve obsahujú najmä vitamín E, provitamín A a B-komplex. Niet teda pochýb, že každodenná dávka kešu orieškov je zdravá a žiaduca.

Účinky kešu orieškov

Tieto obľúbené oriešky sú zdravé, o tom niet pochýb. Mnohí z nás ale ani len netušia, že sa v nich skrýva až toľko zdravotných benefitov.

Zdravé srdce a kardiovaskulárny systém

Nie je tajomstvom, že všeobecne orechy blahodarne pôsobia na srdce a znižujú riziko infarktu či mozgovej príhody. Platí to aj o kešu. Ich účinky súvisia s obsahom nenasýtených mastných kyselín, a to najmä kyseliny olejovej a palmitolejovej. Práve tie zodpovedajú za nízky obsah takzvaného zlého cholesterolu, a naopak, vyšší obsah toho zdravého. Vedecky sa potvrdilo, že ľudia, ktorí si pravidelne kešu dopriali, mali hodnoty cholesterolu lepšie, ako tí, ktorí ich nejedli vôbec.

Cievy, nervy aj mozog sa vám za dávku kešu rovnako poďakujú. Vysoký obsah horčíka pomáha mozgu pracovať a udržovať ho v kondícii. Meď a železo sa zas podieľajú na správnej funkcii červených krviniek a vďaka tomu sú steny ciev silnejšie a zdravšie. Navyše sú aj skvelou prevenciou proti anémii.

Silné a zdravé kosti

Vápnik, horčík a draslík. To sú minerály, ktoré kešu vo vysokom množstve obsahuje a sú zodpovedné za zdravé a silné kosti. Okrem týchto minerálov im na pomoc prichádza aj vitamín K. Spoločne sa teda podieľajú na správnej mineralizácii a slúžia aj ako prevencia pred rednutím kostí. Nemusíte sa tak báť osteoporózy ani zlomenín.

Kešu orechy a ich účinky

Vplyv kešu na tráviacu sústavu

Kešu vám pomôžu aj pri správnom trávení. Hoci obsahujú viac olejov a môžu byť pre niektorých ľudí ťažšie stráviteľné, v primeranom množstve poskytujú tráviacej sústave mnoho benefitov. Prvým je samotné trávenie. To je podmienené vysokým obsahom vlákniny a tak udržiavajú zdravé črevá.

Poďakuje sa vám aj žlčník. Fungujú ako prevencia proti žlčníkovým kameňom. Tie sa totiž vytvárajú pri vysokom obsahu cholesterolu, ktorý sa stretne so žlčníkovými kyselinami. Ako sme už spomínali, kešu pomáhajú pri regulácii cholesterolu, a teda žlčníkové kamene nemajú žiadnu šancu!

V neposlednom rade svoju dôležitú úlohu zohrávajú už v úplných začiatkoch, a to pri žuvaní. Kešu orechy pri konzumácii ovplyvňujú tvorbu slín. Zvýšená miera slinenia pomáha chrániť ústnu dutinu pred infekciami.

Prevencia rakoviny a podpora imunity?

Trošku skepticizmu nezaškodí, a samozrejme, nehovoríme o žiadnom zázračnom lieku, ktorý vás pred rakovinou ochráni. Avšak, aj vedecké štúdie dokazujú, že konzumácia orechov aspoň dvakrát týždenne môže znížiť riziko rakoviny. Je to zapríčinené najmä vysokým obsahom antioxidantov.

Podobne je to aj s imunitou. Tej zas pomáha vysoký obsah zinku a vitamínov B. Pomáhajú teda zvýšiť obranyschopnosť organizmu a správne fungovanie celého imunitného systému.

Dajte zbohom depresiám či úzkosti!

Čarovné oriešky? Nie, iba dostatok živín, ktoré nám pomôžu zvládať stres, stavy úzkosti aj mierniť depresie. Ako? Opäť obsahom veľmi dôležitej látky – tryptofánu. Ide o aminokyselinu, ktorá ovplyvňuje sérotonín. A práve jeho nedostatok vedie k úzkostným stavom, ťažšiemu zvládaniu stresu a depresiám. Preto je veľmi dôležité, aby sme ho dostatočne podporili potravinami bohatými na túto aminokyselinu.

Kešu orechy pri chudnutí či cukrovke

Máte problémy s pokožkou, slabými vlasmi alebo lámavými nechtami? Aj v tomto vám môže pravidelná dávka kešu orieškov pomôcť. Tieto výhody zabezpečujú najmä esenciálne mastné kyseliny, meď a zinok. Pomáhajú pokožku hydratovať a tak sa môžete tešiť z vláčnej pleti. Navyše podporujú aj tvorbu pigmentu a kolagénu. Tým zabezpečujú nielen pružnú pokožku, ale aj silné vlasy a nechty.

Priberá sa z kešu orieškov? Opak je pravdou. Hoci niektorých môže odradiť vysoký podiel tukov, ak ich konzumujete v primeranom množstve, majú práve opačný účinok, a teda podporujú chudnutie. Aj v tomto prípade je dôvodom obsah nenasýtených mastných kyselín a aj podpora zdravého trávenia. Dokonca aj vedecké štúdie dokazujú, že ľudia, ktorí si doprajú dávku kešu majú nižšie riziko obezity ako tí, ktorí ich nekonzumujú vôbec.

Potraviny pri cukrovke rozdeľujeme do troch základných kategórií. Potraviny s nízkym glykemickým indexom, stredným a vysokým. Ide o škálu od 0-100 a, samozrejme, tie, ktoré sa blížia k nule sú pre diabetikov najlepšie. Kešu oriešky, ako sme už spomínali vyššie, patria medzi potraviny s nízkym glykemickým indexom, ich index je 22, a sú teda vhodné aj pre cukrovkárov. Možno ich preto  konzumovať denne - či už v surovom stave alebo vo forme kešu masla.

Kešu orechy pri chudnutí a cukrovke

Nebezpečná alergia na tieto orechy

Áno, aj takto zdravé a prospešné oriešky ukrývajú pár nebezpečenstiev. Najmä čo sa týka alergií. Tú zapríčiňuje kyselina anakardová, ktorú obsahuje napríklad aj mango. Ak si teda kladiete otázku, či sú vhodné kešu orechy pre deti, tak odpoveďou je nie. Patria totiž medzi silný alergén a preto nie je vhodné podávať ich tým najmenším. Prejavy tejto alergie sú kožné problémy, svrbenie, hnačka, bolesti brucha či problémy s dýchaním. Rovnako to platí aj pre ľudí s histamínovou alergiou. Kešu, spoločne s vlašskými orechami či arašidmi patria medzi potraviny s vyšším podielom histamínu. 

RAW diéta a lúpanie kešu?

Kešu nájdeme na pultoch obchodov v rôznych formách. Pražené, solené, obaľované v čokoláde, mede a mnoho ďalších. Čo ste ale možno nevedeli, tak nikdy ich nenájdeme v úplne surovej forme. Teda, možno niekde áno, ale určite si za ne riadne priplatíte. Dôvodom je ich lúpanie.

Kešu oriešok je obalený tvrdou škrupinkou, ktorá sa veľmi ťažko odstraňuje. Aj preto sa kešu orechy spracovávajú tepelne – pražením, olejovým kúpeľom alebo horúcim vzduchom. Ďalším dôvodom je aj to, že, tak-povediac, sú kešu orechy jedovaté. Totiž škrupinka, v ktorej sú ukryté, obsahuje fenolovú živicu a kyselinu salicylovú. Tieto látky sú mimoriadne nebezpečné a pri kontakte s pokožkou spôsobujú popáleniny či pľuzgiere. Ak teda chcete naozaj RAW kešu, poriadne sa pri odstraňovaní škrupinky potrápite a musíte používať adekvátne ochranné pomôcky.

Pár zaujímavostí na záver...

Hoci najviac známe sú len samotné semienka obličkovca, aj jeho plody sú výborné a spracovávajú sa na všelijaké spôsoby. Jabĺčka sa dajú jesť aj surové a majú výbornú sladko-kyslú chuť. Vyrábajú sa z nich aj skvelé džemy, kompóty či ovocný ocot. Ak ste nemali možnosť takéto kešu jabĺčko ešte ochutnať, márne budete zháňať v špeciálnych obchodoch s exotickými plodmi. Táto pochúťka sa totiž nevyváža, pretože má veľmi tenkú šupku a rýchlo sa kazí. Ak teda chcete ochutnať aj plod kešu, budete musieť vycestovať do Afriky, prípadne do Brazílie. A práve v Brazílii si môžete odškrtnúť aj svetový unikát zapísaný do Guinessovej knihy rekordov. V meste Natal totiž nájdete najväčší kešu strom na svete, ktorý nevyzerá ako strom, ale ako celý park a je obľúbenou turistickou destináciou.

Kešu orechy a plody rastú na strome

Počuli ste už o bielom mahagóne? Ide o luxusné drevo, z ktorého sa vyrába nielen nábytok a pochádza práve z obličkovca západného. Pri tomto to však zďaleka nekončí. Výťažky z jeho listov sú súčasťou aj nášho každodenného umývania zubov, nachádzajú sa totiž v zubných pastách. Živica zo stromu slúži ako priemyselné lepidlo a využíva sa aj v potravinárstve.


Publikované: 04.06.2023

Mohlo by vás tiež zaujímať
Vlašské orechy - účinky na zdravie, vitamíny, skladovanie
Vlašské orechy - účinky na zdravie, vitamíny, skladovanie

Predstavujeme vám dobre známy vlašský orech tak, ako ho nepoznáte. Dozviete sa o jeho účinkoch na zdravie a aj to, ako skladovať lúpané či orechy v škrupine.

Pekanové orechy - účinky na zdravie. Sadenice stromu kúpite aj na Slovensku
Pekanové orechy - účinky na zdravie. Sadenice stromu kúpite aj na Slovensku

Pekanové oriešky nie sú v našich končinách až také populárne a ospevované. Ak ich zaradíte do svojej dennej dávky orieškov, určite sa vám telo poďakuje. Prečítajte si o nich v našom...

Ktoré orechy sú najzdravšie? Makadamové, mandle, pistácie aj vlašské orechy
Ktoré orechy sú najzdravšie? Makadamové, mandle, pistácie aj vlašské orechy

Položili ste si niekedy otázku, ktoré orechy sú najzdravšie? V našom článku vám ich predstavíme hneď niekoľko a predstavíme vám aj ich zdravotné benefity a pozitívne účinky.